Affiliate marketing- wat is het, welke mogelijkheden zijn er en hoe werkt het?

Posted on Updated on

make moneyAffiliate marketing is sinds een aantal jaar sterk opkomend en steeds toonaangevender geworden in de wereld van online marketing. Deze blog legt uit wat affiliate marketing is, welke soorten affiliates er zijn en hoe affiliate marketing in zijn werk gaat.

 

Wat is affiliate marketing nou eigenlijk?

“Affiliate marketing is een vorm van internetmarketing waarbij adverteerders hun partners (affiliates) belonen voor de gegenereerde verkopen of leads (zoals lidmaatschappen en abbonementen) die de affiliate heeft aangeleverd.’’ Aldus Wikipedia. Wat houdt dit in? Adverteerders melden zich aan bij een affiliate netwerk (of creëren deze zelf) waardoor zij in contact komen met publishers (affiliates) die op hun beurt reclame maken op hun online omgeving en betaald krijgen voor de resultaten.

Hoe werkt affiliate marketing?affiliateblog

Bij affiliatie marketing werken adverteerders en affiliates samen, om hun inkomsten te verhogen. Adverteerders zijn meestal
bedrijven, die via online adverteren extra klanten willen trekken om een hogere omzet te genereren. Affiliates zijn website eigenaren. Deze affiliates zijn beheerder van een druk bezochte website, zoals een populaire blog. Naast blog kunnen dit ook content sites zijn, vergelijkingssites of kortingscodewebsites. Voor de meeste affiliates geldt: hoe meer bezoekers de site heeft, hoe beter. Natuurlijk is dit niet altijd het geval, bijvoorbeeld als er naar een specifieke doelgroep gezocht wordt.

In een affiliate netwerk, plaatsen affiliates advertenties van adverteerders op hun website. Er zijn verschillende soorten advertenties, zoals deeplinks, tekstlinks of datafeeds. Ook zijn er affiliates die zelf geen website hebben, maar gespecialiseerd zijn in e-mail marketing of social media.

Via de verschillende affiliates, worden bezoekers doorgestuurd naar de webshop(site) van de adverteerder. De affiliate brengt hiermee potentiele klanten naar de webshop(site) van de adverteerder.

Op deze manier kan de adverteerder extra omzet genereren, maar verdiend de affiliate hieraan?

De affiliate wordt beloond op basis van verschillende acties die een bezoeker onderneemt. Een beloning vindt meestal plaats op basis van een klik, lead of een sale. Oftewel Cost per click (CPC), Cost per lead (CPL) of Cost per sale (CPS).

 

Welke soorten affiliates zijn er nog meer?

Kortingscode affiliates

Onderstaand artikel geeft een goed voorbeeld van hoe kortingscode affiliates werken:

Een consument is op zoek naar een paar nieuwe schoenen. De zoektocht begint binnen de betaalde Google-resultaten. Vervolgens wordt de consument geretarget via display en/of social. Na wat overpeinzingen wordt besloten het paar schoenen aan te schaffen, om vervolgens nogmaals via Google te landen bij de adverteerder. Na al deze moeite wordt de consument in de check-out geconfronteerd met een kortingscodeveld. Logischerwijs wordt hij/zij getriggerd om op zoek te gaan naar een code. Deze wordt aangeboden via een willekeurige website die goed scoort binnen Google (al dan niet betaald), maar de code wordt pas getoond na het klikken op een tekstlink. De cookie is geplaatst, de consument betaalt en de affiliate krijgt een commissie toegewezen voor een sale die je als adverteerder waarschijnlijk ook zonder de affiliate wel had gehad. Daarnaast wordt de ROI van andere affiliates en/of marketingkanalen hiermee om zeep geholpen.

Bovenstaand voorbeeld schetst een situatie waarin kortingscode-affiliates minimale toegevoegde waarde bieden. Er zijn echter ook manieren waarop dit type affiliates wél toegevoegde waarde kan leveren. Zo zijn er consumenten die voorafgaand aan het online shoppen éérst de kortingscodesites langslopen om te bepalen of en waar ze gaan shoppen. Aanwezig zijn op kortingscodesites is voor dit type klanten dus te vergelijken met het versturen van deur-tot-deurfolders met de wekelijkse aanbiedingen. Daarnaast bieden de grote kortingscode-affiliates ook de mogelijkheid om veel exposure te genereren door middel van mailingen en social media. Goede affiliates hebben een goed beeld van hun achterban en kunnen zodoende goed meedenken over manieren om additioneel verkeer en sales te genereren.

 

Aggregators

Aggregate wil zeggen, het verzamelen, samenvoegen of bijeenhopen. Dit kan zijn van content, links, prijzen of andere informatie. Voor de meeste aggregator affiliates houd dit in: het samenvoegen van specifieke links op één site. Aggregators doen een aantal dingen:

Ze zorgen dat ze een site online brengen waarop rond een specifiek thema een bonte verzameling van links, handige informatie, tips en truckjes staan.

Ze richten het zo in dat ze niet alleen op de eigen site maar ook op een netwerk van flankerende sites als belangrijke site naar boven komen.

Ze sluiten contracten af met sites die betalen voor bezoekers of een percentage van de omzet afstaan als aangebrachte bezoekers kopen.

Wanneer deze aggregator steeds meer opgemerkt wordt door Google, stijgt deze site in de ranking. Hierdoor wordt de site nog beter vindbaar en krijgt deze weer meer bezoekers. Bezoekers komen op de site en worden doorgelinkt naar verschillende adverteerders. Dit is waar het aggregators om gaat, aangezien zij geld verdienen met het doorlinken.

Onder aggregators vallen ook de vergelijkingssites. Deze sites verzamelen het productaanbod van verschillende online aanbieders en vergelijken deze op kwaliteit, prijs of service. Aan de hand van het gastcollege bleek, dat vergelijkingssites op het eind van het aankoop proces zitten. Consumenten kijken vaak op het laatst nog even gauw op een prijsvergelijker. hierdoor wordt de aggregator als de affiliate bestempeld die de lead bezorgd heeft en ontvangen zij de commissie. Dit staat bekend als cookie jacking.

 

Communities

Een community is een kruising tussen een thematische site en een sociale netwerksite. Meestal betreft het websites over een specifiek onderwerp, maar dan bijgehouden door een groep mensen. Hierbij valt de denken aan fansites of sites rond een bepaald automerk. Communities kunnen onderdeel zijn van een sociale netwerksite.

Ook hier geldt weer dat door het aanbod van gratis communitysoftware en –platformen er een veelheid van communities is ontstaan, met vaak zeer loyale communityleden. Pas wederom op met sluikreclame in de berichten. Communityleden zijn op zich niet vies van reclame, zo lang er maar een duidelijke scheiding ligt tussen interessante content en reclameblokken.

Communities zijn een goede keuze als er heel specifiek getarget moet worden. Je weet wat voor mensen lid zijn van de communitie en welke interesses ze hebben. Een niet gerelateerde advertentie zal daarom geen effect hebben op een community.

 

Keyword site

Het doel van een keyword site, is om zoveel mogelijk bezoeker te krijgen die geïnteresseerd zijn in één trefwoord. De inhoud van zulke sites is helemaal gebaseerd rond één trefwoord. Dit kan voor  bezoekers heel handig zijn, maar er zitten ook nadelen aan. Soms is de inhoud van keyword sites gekopieerd van andere sites (duplicated content), of is de content afkomstig van verschillende feeds, waardoor het lijkt dat de sites dagelijks bijgehouden wordt, terwijl dit helemaal niet zo is.

Deze keyword sites richten zicht op het zoveel mogelijk bezoekers binnen te krijgen voor één trefwoord. Via SEO, probeert de eigenaar de site zo hoog mogelijk in de zoekresultaten naar voren te laten komen. Want ook voor deze sites geldt: hoe hoger in de zoek resultaten, hoe meer bezoekers de site ontvangt. Als affiliate heeft een keyword site potentie, als de adverteerder een product wil verkopen die het ene keyword omvat of er veel mee te maken heeft. Aan de andere kant is het concept van keyword sites wel een beetje achterhaald.

 

Bronnen:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Affiliate_marketing

http://www.marketingfacts.nl/berichten/to-kortingscode-or-not-to-kortingscode-that-is-the-question

http://performance.nl/affiliate-marketing-voor-beginners-12/

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s